Klippfiskakademiet sammen med Ålesund havn på Seatrade Cruise Global i Fort Lauderdale, USA

Som fast tradisjon reiser Ålesundregionens havnevesen til Florida hvert år for å markedsføre byen til cruiserederiene og i år hadde vi gleden av å reise sammen med Klippfiskakademiet.

Gleden var ekstra stor i år når Klippfiskakademiet var med på laget for å vise frem alt det flotte Ålesund har å by på. I samarbeid med Innovasjon Norge, Cruise Norway og Ålesundregionens havnevesen fikk Klippfiskakademiet vise frem stolt sunnmørsk og norsk mat på standen. Seatrade Cruise Global er en viktig møtearena som samler cruiseindustrien under ett og hvor både havner, destinasjoner, skipsverft og leverandører er representert. Økte ressurser på markedsføring de senere årene innen for cruise har vist resultater og Ålesundregionens havnevesen har en 20 % økning både i antall cruiseanløp og cruisepassasjerer. I tillegg øker antall cruisedager fra i fjor fra 85 til 107,og vi har cruiseanløp i 10 av 12 måneder. ÅRH arbeider målrettet for å utvide sesongen og at cruiseskipene ligger lengre ved kai for å utnytte det Ålesund og omegn har å by på av aktiviteter og utflukter.