GEBYRER
Gebyrene skal finansiere innkjøp, tjenester og andre forhold som gebyret gjelder. Avfallsgebyret gjelder skip som anløper offentlig kai. Gebyret gjelder de renovasjonstjenester som Ålesundregionens Havnevesen stiller til disposisjon etter nærmere regler. Saksbehandlingsgebyret gjelder behandling av søknad om tillatelse eller godkjennelse av innretninger eller aktiviter, samt kontrolltiltak og tilsyn.
BRUK AV HAVNAS INFRASTRUKTUR
Vederlag for infrastruktur er betaling for bruk av kai, kaiareal, fasiliteter og andre anleggsmidler som tilhører ÅRH. Pris fastsettes forretningsmessig med resultateffekt.
Dette kan inndeles i følgende priskategorier:
- Kaivederlag - betaling for skipets bruk av kaien
- Varevederlag - betaling for varens bruk av kaien
- Passasjervederlag - betaling for bruk av passasjerfasiliteter
- Vognvederlag - betaling for bruk av infrastruktur
- Arealvederlag - betaling for bruk av tilfeldig havneareal
- Parkeringsvederlag - betaling for bruk av parkeringsplasser
- Sikkerhetsvederlag - betaling for bruk av offentlige ISPS-terminaler
SALG AV VARER OG TJENESTER
Salg av varer og tjenester som havnen tilbyr sine kunder. Salg av varer er en konkret vare som er innkjøpt for videresalg. Tjenester er aktiviteter som havna utfører på vegne av sine kunder. Pris fastsettes forretningsmessig med resultateffekt.
Varer og tjenester som faktureres havna på vegne av kunder og som skal viderefaktureres, vil få et påslag på 20%
UTLEIE AV UTSTYR OG PERSONELL
Utleie av utstyr og/eller personell som havna tilbyr sine kunder å leie. For leie over lengre tid kan andre priser avtales med ÅRH i hvert enkelt tilfelle. Slike henvendelser rettes til havnevakta pr e-post: vakta-hav@alesund.havn.no.
PAKKER/MINDRE FORSENDELSER
Mindre forsendelser som pakker og utstyr, maks 25kg, kan sendes/leveres til havnekontoret
for senere avhenting av skip som besøker offentlige kaier i havna. Eventuell utlevering
faktureres etter medgått tid, minimum en time.