Lagmannsretten gir medhold til Ålesundregionens havnevesen i fortøyningssak

Lagmannsretten har konkludert med at Ålesundregionens havnevesen IKS sin praksis med å fortøye skip ved Prestebrygga med overheng ikke er rettsstridig. Dette innebærer at tidligere dom fra tingretten opprettholdes, og at anken fra Strandgaten Brygge AS nektes fremmet.


Bakgrunn for saken

Strandgaten Brygge AS anla sak mot Ålesundregionens havnevesen IKS med begrunnelse i at fortøyningspraksisen var i strid med en avtale mellom partene fra 2009, samt i strid med naboloven § 2. Lagmannsretten har imidlertid fastslått at havnevesenets praksis har vært i tråd med avtalen, og at ulempene ved praksisen ikke overstiger den såkalte tålegrensen som fastsatt i naboloven.

Retten vektla reguleringsprosessen

Lagmannsretten har vektlagt dokumentasjon fra reguleringsprosessen i 2008-2009, der det tydelig fremgår at havnevesenets interesser ble ivaretatt og at fortøyning med overheng var en etablert praksis allerede da. Retten legger til grunn at Strandgaten Brygge AS, ved sitt kjøp av eiendommen i 2006, var kjent med at eiendommen lå i et aktivt havneområde og at cruisevirksomhet var økende.  Videre understreker retten at erklæringen fra 2009 ikke kan tolkes som en innskrenkning av fortøyningspraksisen, men snarere en bekreftelse på at denne kunne fortsette. Dette var en forutsetning for at Strandgaten Brygge AS fikk etablere en tilflottsrett og bygge ut i sjøen.

Ikke i strid med naboloven

Strandgaten Brygge AS argumenterte for at dagens fortøyningspraksis er urimelig og unødvendig etter naboloven § 2, blant annet på grunn av tap av utsikt, støy og skyggelegging. Lagmannsretten avviser dette og påpeker at cruisevirksomheten og fortøyning av store skip var en påregnelig utvikling. Eiendommens beliggenhet i havneområdet tilsier at slike ulemper må aksepteres.

Retten viser også til rettspraksis som slår fast at de som etablerer virksomhet eller bolig nær en viktig infrastruktur, må regne med de konsekvensene dette innebærer.

Ingen grunnlag for avtalerevisjon

Videre vurderte retten hvorvidt avtaleloven § 36 kunne gi grunnlag for en revisjon av avtalen fra 2009. Retten konkluderte med at det ikke foreligger særlige omstendigheter som tilsier en endring av avtalen.

Betydningen av dommen

Denne avgjørelsen bekrefter at Ålesundregionens havnevesen IKS har handlet innenfor sine rettigheter, og at fortøyningspraksisen ved Prestebrygga kan fortsette som tidligere. Dommen stadfester at eksisterende fortøyningspraksis ikke kan overprøves på grunnlag av påregnelige ulemper for nærliggende eiendommer.

Ålesundregionens havnevesen IKS er glad for at saken nå kan legges bort og at full fokus igjen kan være å drive effektiv og hensynsfull havnedrift på vegne av fellesskapet i Ålesundregionen.

 I all vår virksomhet så ønsker havna å bidra til at både fastboende og besøkende har gode opplevelser når de er her i Ålesund. Vi vet at mange turister som ankommer sjøvegen med cruiseskip, gjerne ønsker å komme tilbake til Ålesund som hotellgjester ved senere anledninger, dersom opplevelsene her er gode. På denne måten er det positive gjensidige synergier å hente ved godt samarbeid.

 Vi kommer til å fortsette med å la hensynet til omgivelsene spille en vesentlig rolle i vårt løpende arbeid. Det er en prioritert oppgave.