Skipsfarten inkluderes i EUs klimakvotesystem fra 2024Maritim transport innlemmes i EUs klimakvotesystem fra 1. januar neste år. Kvoteplikten vil i første omgang gjelde kommersiell transport av varer eller passasjerer på skip med bruttotonnasje 5000 bruttotonn eller mer, og som er regulert under MRV-forordningen. Cruiseskip og fiskebåter på Stornespiren Hva er klimakvoter? Under EUs kvotesystem, gir én klimakvote deg tillatelse til å slippe ut ett tonn med CO2-ekvivalenter. Det er viktig å skille mellom en klimakvote og en utslippsenhet. Miljødirektoratet forvalter EUs kvotesystem i Norge. FN har et eget system hvor fornybar- og bærekraftsprosjekter kan tjene utslippsenheter. Klimagassene (GHG) som blir regulert omfatter karbondioksid (CO2), metan (CH4) og lystgass (N2O). Kvoteplikten vil omfatte: Alle GHG-utslipp fra skip som går mellom havner i EU Halvparten av GHG-utslippene fra reiser mellom EU-havn og havn i tredjeland (havn utenfor EU/EØS) Alle GHG-utslipp fra skip som ligger til kai i en EU-havn Norske havner vil i denne sammenheng regnes som EU-havner. På Miljødirektoratets nettsider kan du lese mer om EUs klimakvotesystem. Kilde: Sjøfartsdirektoratet Sist endret 27.08.2024 07:52