2020 ble et krevende år
Med iverksatte tiltak så har havnedriften gått som normalt, også med kontrollert håndtering av et antall skipsanløp med Covid19-smitte, under ledelse av kommuneoverlegen. ÅRH har ikke hatt fravær eller redusert kapasitet som følge av pandemien eller smitteverntiltakene.
ÅRHs styrende organer besluttet allerede i mars, at administrasjonen skulle følge den økonomiske utviklingen tett, og særlige tiltak ble iverksatt. Som følge av dette, så har den negative resultateffekten av pandemien vært begrenset i 2020. Slik har det også vært mulig å opprettholde ÅRHs utviklingsplaner, med investeringer som skal bidra til å styrke konkurransekraften til lokalt næringsliv i årene som kommer.
Fjernet utslipp og redusert støy
Denne spesielle situasjonen, med flere skip ved ventekai, har gjort at vi har lært mer om landstrøm. Gjennom å ha levert rundt 5 millioner kilowatttimer med landstrøm i 2020, så har vi både redusert kostnader for rederiene som anløper Ålesund, vi har fjernet utslipp av 3500 tonn av klimagassen CO2, vi har redusert støy og ÅRH har fått nødvendige inntekter. I tillegg, så har lokalt næringsliv levert tjenester til skipene, og mannskapene har brukt penger i sentrum. Det har også vært hyggelig å registrere at vi får gode tilbakemeldinger på servicenivået, og at mannskapet trives i byen vår.
Plug Ålesund AS stiftet
30.09.2020 ble selskapet Plug Ålesund AS stiftet. Dette selskapet eies 50% av ÅRH og 50% av Plug Holding AS, og skal stå for etablering av et anlegg som skal levere høyspent landstrøm til cruiseskip ved sørsidekaiene i Ålesund. Anlegget skal kunne levere strøm til to skip samtidig, og skal stå ferdig våren 2022.
Flatholmen
Utviklingen ved Flatholmen har holdt god fremdrift i 2020, og det planlegges at flytting av terminalaktiviteten fra Skutvika til Flatholmen, gjennomføres våren 2023. Omreguleringen av arealet i Skutvika nærmer seg ferdigstilling.
Cruisesesong i 2020
Det ble ingen cruisesesong i 2020. Cruisenæringen er en av de viktigste inntektskilden for ÅRH, og arbeidet i 2020 ble rettet mot planlegging for gjenoppstart i tett dialog med cruiserederiene, og flere av de andre viktigste norske cruisehavnene. ÅRH er opptatt av at cruisevirksomheten skal oppleves som positiv for både turistene, det lokale næringslivet, for befolkningen i byen og for rederiene. Vi arbeider tett med både cruiserederiene, med lokalt næringsliv og med kommunen, for å oppnå dette. For havnen, så bidrar inntektene fra cruisenæringen vesentlig til finansiering av nødvendige oppgraderinger av infrastruktur og kaier i hele havneregionen. Som ledd i arbeidet med å legge forholdene til rette for mer lokal verdiskapning fra cruisenæringen, så investerte ÅRH i 50 meter ny flytekai, Rådhusbryggen, som ble lagt ut ved sørsiden i Ålesund. Kaien skal blant annet brukes for passasjertrafikk, der lokale tilbydere kan gjennomføre sightseeing-cruise for betalende turister.
Ekstraordinær innsats
2020 ble et utfordrende første år for nytt havnestyre og nytt havneråd, og vi i administrasjonen ser frem til etter hvert å kunne gjennomføre møter med fysisk tilstedeværelse ved havnekontoret på Skansekaia. Jeg vil også benytte anledningen til å rette en særlig takk til ÅRHs medarbeidere, som har utvist en ekstraordinær innsats gjennom dette vanskelige året.
Les mer om Ålesundregionens havnevesen sin årsmeldingen for 2020