Oppstart av Planarbeid: Rullering av Strategisk Havneplan for Ålesundregionens HavnevesenÅlesundregionens havnevesen kunngjør at arbeidet med rulleringen av den strategiske havneplanen for Ålesundregionens Havnevesen IKS (ÅRH) har startet. Dette skjer i henhold til vedtak fattet i Ålesundregionens havneråd, sak 06/24. Havneplanen skal dekke perioden 2025–2034 og har som mål å fastsette kursen for fremtidig utvikling av havna i regionen.Den strategiske havneplanen vil fokusere på flere sentrale temaer som vil være avgjørende for regionens havn- og transportsektor. Blant disse temaene er miljø- og sikkerhetsforhold, som stadig får økt betydning i takt med den globale bærekraftagendaen. Det er også et fokus på samarbeidsrelasjoner, både mellom aktører internt i regionen og med eksterne partnere nasjonalt og internasjonalt. I tillegg vil handlingsprogrammet konkretisere tiltak og prioriteringer som skal bidra til å nå målene som settes for havnens fremtid.Et annet viktig aspekt ved denne prosessen er at Ålesundregionens havnevesen ønsker bred deltakelse fra ulike samfunnsaktører. Enkeltpersoner, lag, foreninger og andre involverte aktører oppfordres til å bidra aktivt i planarbeidet. Denne åpne og inkluderende tilnærmingen reflekterer havnevesenets ønske om å sikre at strategien ikke bare ivaretar økonomiske og operative hensyn, men også tar hensyn til miljømessige og sosiale behov i regionen.De som ønsker å komme med innspill i denne prosessen kan gjøre det ved å kontakte Ålesundregionens havnevesen. Innspill kan sendes på e-post til: post@alesund.havn.no og merk e-post med “Innspill til rullering av Strategisk Havneplan for Ålesundregionens Havnevesen” eller per post til Ålesundregionens havnevesen, Skansekaia 3 C, 6002 Ålesund. Svarfrist innen 6.september 2024. Gjennom dette planarbeidet signaliserer Ålesundregionens havnevesen en langsiktig forpliktelse til å utvikle en robust og bærekraftig havnestruktur som kan møte fremtidens utfordringer, samtidig som de legger til rette for videre vekst og samarbeid i regionen. Ved å invitere til deltakelse fra ulike interessenter ønsker havnevesenet å sikre en bred og balansert plan som ivaretar både økonomiske, miljømessige og sosiale hensyn.Les mer om strategisk havneplan 2019 - 2028 Sist endret 04.10.2024 14:39
Havnestyrets vedtak til søknad om støtte til ulike formål i 2023 Havna mottar jevnlig søknader om støtte til ulike formål. På generelt grunnlag, så stilles det krav om at havnekapitale...
Cruisetrafikken i Norge 2022 I 2022 var det over 20 prosent flere cruiseanløp sammenlignet med 2019. Cruiseanløpene i 2022 var på 3469 anløp. Det er 587 flere anløp enn i 2019 som ...
Søknad om støtte til ulike formål i 2023 - Søknadsfrist 1.mars for inneværende år Havna mottar jevnlig søknader om støtte til ulike formål. På generelt grunnlag, så stilles det krav om at havnekapitalen ikke anvendes til formål som ...
Nye miljøkrav for skip Fra 1. november 2022 trådte nytt regelverk for energieffektivitet på skip, i kraft. Kravene er gjeldende fra januar 2023.
Er du vår nye sommervert/vertinne? Havna søker sommervert/vertinner til vedlikehold for sommeren 2023. Passer godt for studenter/ ungdommer som liker å jobbe ute med allsidige oppgaver. ...
A.P. Møller – Maersk annonserer nytt og innovativt fryselager på Flatholmen havneanlegg. A.P. Møller – Maersk kunngjør et nytt innovativt kjølelager som er planlagt bygget ved Flatholmen havneanlegg i Ålesund, Norge. Det nye anlegget er sp...
Forskrift, priser og vilkår 2023 Priser og vilkår for 2023 er nå klar. Prisliste og forretningsvilkår skal være et dokument for å gjøre det enkelt for våre brukere å gjøre seg kjente ...
Hva betyr EUs nye klimatiltak for havnene i Norge? EU har i løpet av de siste årene blitt en internasjonalt viktig pådriver for det grønne skiftet. Med den omfattende klimapakken «Klar for 55» rettes f...
Digitalisering av norske havner Høsten 2019 ble den digitale utgaven av Den norske los lansert. Farvannsbeskrivelsen ble flyttet fra bøker i bokhylla, via pdf-utgave til en digital i...
Innstramming for russiske fiskefartøy trer i kraft Innstramningene som ble varslet 6. oktober, om at russiske fiskefartøy over 500 bruttotonn kun kan anløpe havnene i Tromsø, Kirkenes og Båtsfjord, tre...